Pedagogika2010

Opis forum


#1 2011-01-24 20:42:11

 maniaco

Użytkownik

Skąd: eg
Zarejestrowany: 2010-11-10
Posty: 59

Biomedyczne ....

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]


---->>   Roberto ;-)

Offline

 

#2 2011-01-24 21:04:44

Ania_A

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-19
Posty: 13

Re: Biomedyczne ....

no super. wreszcie ktoś robi coś również dla innych:) obyśmy wszyscy dążyli w tym kierunku:)

Offline

 

#3 2011-01-24 21:05:31

Aneta p-w

Administrator

Zarejestrowany: 2010-11-09
Posty: 30

Re: Biomedyczne ....

Miło z Twojej strony:)

Offline

 

#4 2011-01-24 21:28:21

asienka

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-20
Posty: 20

Re: Biomedyczne ....

tylko z tego co ona mowila to maja byc pytania otwarte ( opisowe) a tutaj sa A,B,C wiec chyba to sie nam niestety nie przyda (((( buuuu

Offline

 

#5 2011-01-24 21:57:53

gosiurx

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-20
Posty: 10

Re: Biomedyczne ....

Chociaz jeden Kolega! Dzięki serdeczne,pozdrawiam!

Ostatnio edytowany przez gosiurx (2011-01-24 21:58:47)

Offline

 

#6 2011-01-24 23:24:21

ewa

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2011-01-20
Posty: 4

Re: Biomedyczne ....

Witam! Z tego co mi wiadomo to nie są te pytania.  My mamy mieć opisowe. Tematy mają być jutro na blogu. Ale wielkie dzięki dla kolegi!!!

Offline

 

#7 2011-01-25 05:19:20

 maniaco

Użytkownik

Skąd: eg
Zarejestrowany: 2010-11-10
Posty: 59

Re: Biomedyczne ....

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]


---->>   Roberto ;-)

Offline

 

#8 2011-01-25 07:45:37

judytkaa16

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-18
Posty: 42

Re: Biomedyczne ....

a jakie są dokładne pytania? skąd można je wsiąść?

Offline

 

#9 2011-01-25 08:14:39

Ciasny Wiesiek

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-28
Posty: 23

Re: Biomedyczne ....

Są pytania do których Pani od Biomedyki przywiązuje szczególną wagę a mianowicie;
1.Kierunki zmian w procesie starzenie.
2.Dlaczego najkorzystniej urodzić dziecko w miesiącach luty-maj? (patrz bariery immunologiczne)
3.Dlaczego niemowlaka należy kąpać codziennie?
4.Fazy płodu-4,5,8,20 tydzień.Opisać jakie zmiany zachodzą w tych tygodniach płodu?

Offline

 

#10 2011-01-25 10:45:53

monika

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2011-01-25
Posty: 2

Re: Biomedyczne ....

GEN odcinek DNA odpowiada za syntezę określonego białka. Geny są w chromosomach, te zaś są w jądrach komórkowych. Gen odpowiada za daną cechę w parze z drugim o tym samym bliźniaczym chromosomie, warunkuje rozwój człowieka. Może być recesyjny i dominujący. Komórka jajowa i plemnik ma 46 chromosomów. Uszkodzenie chromosomu to mutacja.

PODTAWOWE CZYNNIKI OKRESÓW DOJRZEWANIA, ZMIANY ZACHODZĄCE W PSYCHICE DOJRZEWANYCH CHŁOPCÓW I DZIEWCZĄT
dojrzewanie płciowe, zarost na wzgórku łonowym, pod pachami, na twarzy, zdolność miesiączkowania. OKRES dojrzewania to konflikt między potrzebą bycia dorosłym i samodzielnym a chęcią zachowania dzieciństwa. W wieku dojrzałym chłopcy i dziewczynki poszukują swej tożsamości, często stoją przed lustrem czesząc się, wyciskając wągry.  W tym okresie występuje zmienność motywacji, ocena, selekcja, zwiększa się reaktywność uczuć, niezrównoważenie pod wpływem energii, lenistwa, radości, smutku, nieśmiałości, towarzyskości, pragnienia samotności. Chłopcy  walczą przeciw dorosłym i „lepszym” od nich dziewczętom. Dojrzałość ich objawia się nadmierną pobudliwością, drażliwością, niespokojem ruchowym, agresją. W tym okresie występuje twardnienie narządów płciowych, podniecenie, konflikty szkolne. Obmacują swoje mięśnie, porównują swoje wymiary, wypróbowują swoją sprawność, przechodzą mutację głosu. Dziewczęta gdy występuje pierwsza miesiączka zmienia się sylwetka, nabrzmiewają piersi, przybywają wymiary w biodrach i pośladkach. Może wystąpić duży apetyt, które jest później pułapka do anoreksji i bulimii. Pojawienie się trądziku wprawia je w złe samopoczucie. Dziewczynki w okresie dojrzewania miewają złe humory, są płaczliwe, chodzą nadąsane, piszą listy, wiersze, pamiętniki.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ CZŁOWIEKA W ŻYCIU PŁODOWYM prawidłowe odżywianie i zdrowie matki /krzywica, szkorbut, słabość fizyczna, poronienia, martwe dzieci/, utrzymanie zrównoważonej diety, rzucenie palenia, nie spożywanie alkoholu, unikanie leków, trzymanie wagi w normie, unikanie infekcji, być sprawną, odpowiedni wypoczynek.

wykład z ontogenezy: http://biomedyczne-podstawy-rozwoju.wyk … eneza.html

Wyróżniamy dwie fazy rozwoju wewnątrzmacicznego:
    Faza zarodkowa (0-8 tyg.) – wytwarza się cewka naczyniowa, z której powstaje serce (bije od 5 tyg.) oraz cewa nerwowa, z której powstaje mózg i rdzeń kręgowy (4-5 tyg.). W 6. tyg. powstają zawiązki kończyn, tworzy się jelito pierwotne (z którego powstanie układ pokarmowy) i powstaje pranercze (z którego powstaną nerki i nasieniowody u chłopców). Ok. 7-8 tyg. powstaje twarz (język, szczęki, mięśnie twarzy i podniebienie z łuków skrzelowych, i oczy). Pojawiają się pierwsze ruchy. Kończy się organogeneza – dziecko ma już wątrobę, nerki, płuca, serce, mózg.
    Faza płodowa (8-40 tyg.) – dziecko rośnie, powiększa się jego mózg (są już dwie półkule i móżdżek) i rozwijają się kości. Pojawia się zarys nozdrzy i górnej wargi. U chłopców ok. 9. tyg. wykształcają się jądra. Ok. 10. tyg. zanikają błony między palcami rąk. Powstają paznokcie, powieki, Ok. 12. tyg. wykonuje się pierwsze USG. W tym czasie u chłopców wydłuża się penis (u dziewcząt w tym czasie nie zachodzą w kwestii narządów płciowych istotne zmiany). Zaczynają działać nerki. Dziecko robi też miny i rozwija mu się zmysł smaku: połyka słodkie wody płodowe. Ok. 15. tyg. zaczyna działać wątroba. Ok. 17. tyg. szpik kostny produkuje już krwinki. W 18. tyg. zaczynają się intensywnie rozwijać jajniki i macica u dziewczynek. Dziecko zaczyna ćwiczyć płuca wciągając i wypuszczając wody płodowe. Dziecko ma już regularny rozkład dnia i na zmianę śpi i kopie. W 23-24. tyg. ciąży dziecko reaguje już na dźwięki. Ok. 30 tyg. fałduje się mózg i dziecko coraz energiczniej reaguje na dźwięki i światło, dziecko jest bardzo ruchliwe. Ok. 32. tyg. dziecko obraca się główką w dół do porodu. Od 22. tyg. dziecko obrasta w tłuszcz, gromadzi go coraz intensywniej od 34. tyg. ciąży. Ok. 37. tyg. nadnercza wytwarzają kortyzol, który umożliwi dziecku oddychanie po porodzie. Ok. 40 tyg. dziecko przychodzi na świat.

Przebieg okresu noworodkowego i adaptacja do życia pozamacicznego
    Noworodkiem nazywamy dziecko do ukończenia 28 dni.
    Przebieg okresu noworodkowego:
    Następuje fizjologiczny spadek wagi (o ok. 10%), który z czasem wyrównuje się i ok. 7.-10. dnia życia noworodek waży znowu tyle, co przy urodzeniu.
    Mogą ujawnić się wady wrodzone i urazy okołoporodowe
    Może pojawić się fizjologiczna żółtaczka spowodowana niewydolnością wątroby, która musi rozkładać zarówno zbędne hormony jak i najchętniej krwinki (→ patrz poniżej)
    Dziecko najchętniej przebywa z matką, zasypia najchętniej słuchając bicia jej serca
    Dziecko jest wrażliwe na zimno, hałas, niewygodę, głód, a reakcją na problemy jest płacz
    Dziecko widzi wyraźnie na ok. 20-30 cm, czyli na odległość do twarzy matki w czasie karmienia
    Pojawiają się odruchy atawistyczne (odruch pełzania, chodzenia, chwytny, ssania, Moro)
   

Adaptacja do życia pozamacicznego:
    Przełom hormonalny – dziecko pozbywa się hormonów, które w czasie życia płodowego dostało od matki. Obecność hormonów objawia się obrzękiem sutków i narządów płciowych, rozszerzeniem gruczołów łojowych skóry.
    Rozpad czerwonych krwinek – dziecko pozbywa się nadmiaru czerwonych krwinek, które były mu potrzebne w czasie życia płodowego do lepszego wychwytywanie tlenu w krwi matki przez łożysko (w czasie ciąży noworodek znajduje się w warunkach względnego niedotlenienia).
    W czasie ciąży zaczyna się u dziecka przygotowanie płuc do oddychania: dziecko wciąga i wypuszcza wody płodowe.


Wzrastanie, rozwój motoryczny i potrzeby dziecka w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, młodszym szkolnym, dojrzewania płciowego

Okres niemowlęcy (od 4. tyg. do końca 1. roku)
    Dziecko podwaja swoją urodzeniową długość i potraja urodzeniowa wagę
    Dziecko dużo je, początkowo mleko matki, a kilkumiesięczne dziecko (5-6 miesięcy) je już w miarę normalnie
    W połowie pierwszego roku wyrzynają się pierwsze zęby mleczne
    Następuje pionizacja postawy ciała (9-11 miesięcy) i dziecko zaczyna chodzić (pod koniec pierwszego roku życia)
    Dziecko uczy się mówić (w wieku 5 miesięcy wypowiada pierwsze sylaby, w wieku 12 miesięcy wypowiada ze zrozumieniem słowa takie jak mama i tata)
    Dziecko opanowuje zwieracze
    Pojawia się zdolność chwytania (odruch chwytny zanikł i dziecko uczy się chwytania ponownie)
    Wykształca się więź emocjonalna dziecka z matką (a także z innymi osobami, jeśli je często widuje i uczestniczą one w pielęgnacji dziecka)
    Dzieci w tym okresie dość często chorują, łatwo zarażają się chorobami

Okres poniemowlęcy (2.–3. rok życia)
    U dziecka pojawia się głód ruchu i wrażeń, jest bardzo ruchliwe, nie lubi monotonnych czynności
    Dziecko często choruje ze względu na łatwość zakażenia i urazy spowodowane dużą ruchliwością dziecka i brakiem rozwagi
    Dziecko doskonali motorykę, wyrabia sobie mięśnie
    Dziecko doskonali mowę, zaczyna składać krótkie proste zdania.

Wiek przedszkolny (3.–6. rok życia)
    Następuje dość szybki wzrost długości ciała (dziecko jest zazwyczaj dość wysokie i szczupłe)
    Mogą pojawić się wady postawy
    Układ limfatyczny ulega przerostowi w obronie przed infekcjami
    Głód ruchu rośnie, dziecko opanowuje czynności takie jak skakanie, pływanie, bieganie, taniec, wspinanie się itp.
    Dziecko ma skoordynowane ruchy i umie już wchodzić po schodach, ubrać się, zapiąć guziki, włożyć buty, umyć ręce itd.
    Ustala się prawo- lub lewostronna lateralizacja, czyli dominacja jednej ręki i nogi
    W układzie nerwowym obserwuje się przewagę pobudzenia nad hamowaniem, dziecko reaguje na wszystko bardzo żywo, ale łatwo przechodzi też od jednej reakcji do drugiej
    Dziecko opanowuje umiejętność bawienia się w grupie, kształtują się uczucia wyższe i przystosowanie społeczne
    Dziecko ma wiele zainteresowań, szybko zmienia swoje pasje, ale uczy się z czasem dyscypliny, wykonywania poleceń i przestrzegania zakazów
    Dziecko zazwyczaj rzadziej w porównaniu z wcześniejszymi okresami jest głodne i odmawia jedzenia niektórych produktów
    Kształtują się nawyki higieniczno-kulturalne (mycie zębów, mycie rąk, zmiana odzieży)

Wiek młodszy szkolny (6 – 10 (~14) lat)
    Pojawiają się zęby stałe (wszystkie oprócz ósemek)
    Rozwój motoryczny dziecka cechuje płynność, dokładność i zręczność ruchów i dziecko nabiera indywidualnego charakteru (dziecko można rozpoznać po ruchach)
    Doskonali się mowa, dziecko opanowuje budowanie zdań złożonych i poprawnie używa czasów
    Dziecko doskonali zdolności manualne i uczy się pisać
    Dziecko myśli coraz bardziej logicznie, umie dokonywać syntezy myśli i wyrażać je w formie ustnej i pisemnej
    Dziecko bardzo szybko i z dużą łatwością zapamiętuje nowe wiadomości
    Dziecko potrafi przestrzegać norm, nakazów i zakazów
    Dzieci łącza się w grupy, zawierają przyjaźnie
    Skok pokwitaniowy u dziewcząt przypada zazwyczaj na 10 – 13 rok życia i w tym czasie dziewczęta górują wzrostem nad chłopcami, zmieniają się rysy twarzy i dziewczęta wyglądają na dojrzalsze od chłopców
    Skok pokwitaniowy zazwyczaj chłopców przypada zazwyczaj na 13 – 15 rok życia i chłopcy doganiają a potem przeganiają wzrostem dziewczęta

Okres dojrzewania płciowego
    Przemiany psychiczne zachodzące u dziecka są niezwykle wyraźne i wpływają na rozwój
    Dziecko uniezależnia się psychicznie od rodziców i dąży do ograniczenia kontaktu z nimi na rzecz rówieśników
    Rośnie łaknienie, szczególnie u chłopców, większość dzieci jednak nie tyje, tylko rośnie, zmieniają się proporcje ciała
    W związku ze zmianami w proporcjach ciała i położeniu środka ciężkości motoryka ulega zmianie i ruchy stają się mniej precyzyjne, czasem niezgrabne
    Dziewczęta nabierają ciała w okolicy bioder, przybierają na wadze i rosną im piersi (działanie estrogenu), często zniechęcają się do sportu (nie potrzebują rywalizacji i nie walczą o pozycję w sporcie) i często stosują diety
    U chłopców rozwija się tkanka mięśniowa i kości (działanie androgenów), stają się silniejsi, chcąc sprawdzić swoją siłę chętnie uprawiają sport, a niekiedy także wszczynają bójki, często sami nie są świadomi swojej siły i nie potrafią jej dostosować do wykonywanego zadania
    Następują istotne przemiany fizjologiczne, wykształcają się trzeciorzędowe cechy płciowe, pojawia się pierwsza miesiączka u dziewcząt, a u chłopców pierwsze wytryski, chłopcy przechodzą mutację głosu, pojawia się u nich zarost
    Pojawia się trądzik spowodowany działaniem hormonów

Typowy przebieg dojrzewania płciowego u dziewcząt i chłopców
    Dojrzewanie zaczyna się od skoku pokwitaniowego (→ patrz powyżej) i obejmuje szereg przemian fizycznych i psychicznych
Dziewczęta:
•    Nabierają ciała w okolicy bioder, przybierają na wadze i rosną im piersi, nabierają kobiecych kształtów
•    Pojawia się pierwsza miesiączka, początkowo dziewczęta miesiączkują nieregularnie, czasem miesiączkom nie towarzyszy jajeczkowanie (pojawieniu się miesiączki nie towarzyszy zazwyczaj szczególne zainteresowanie współżyciem seksualnym)
•    Pojawia się trądzik spowodowany działaniem hormonów
•    Zwiększa się potliwość
•    Pojawia się owłosienie okolic narządów płciowych i pod pachami
Chłopcy:
•    Pojawiają się pierwsze wytryski oraz wzwody (zazwyczaj towarzyszy temu zwiększenie pobudliwości seksualnej, co sprzyja rozwojowi onanizmu młodzieńczego lub wczesnej inicjacji seksualnej)
•    Rozwija się tkanka mięśniowa i kości
•    Przechodzą mutację głosu
•    Zwiększa się potliwość
•    Pojawia się trądzik spowodowany działaniem hormonów
•    Pojawia się owłosienie okolic narządów płciowych, twarzy (najpierw nad górną wargą, a później także na policzkach) i pod pachami

Stan biologiczny organizmu potrzeby człowieka w okresie młodzieńczym i wczesnej dorosłości

Rozszczepienie procesu dojrzewania – przyczyny i skutki
    Rozszczepienie procesu dojrzewania polega na rozminięciu się w czasie momentu osiągnięcia dojrzałości fizycznej (rozmiary i proporcje ciała, funkcjonowanie narządów i układów, zdolność odbywania stosunków płciowych, zajścia w ciążę i donoszenia jej), psychicznej (odpowiedzialność za swoje czyny, kontrolowanie zachowań i emocji, niezależność i umiejętność podejmowania własnych decyzji), seksualnej (pojawienie się napięcia seksualnego i zdolność do przeżywania orgazmów) i społecznej (zdolność dopełnienia ról w sposób produktywny, zarobkowania i do komunikowania się z ludźmi).

Osiąganie kolejnych poziomów dojrzałości:
    ♀ - fizyczna, psychiczna, seksualna, społeczna
    ♂ - seksualna, psychiczna, fizyczna, społeczna

Ostatnio edytowany przez monika (2011-01-25 10:53:45)

Offline

 

#11 2011-01-25 11:44:24

paulinka312

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-10
Posty: 25

Re: Biomedyczne ....

Ma ktoś z Was może notatki z soboty i niedzieli w wersji elektronicznej??

Offline

 

#12 2011-01-25 12:27:19

judytkaa16

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-18
Posty: 42

Re: Biomedyczne ....

a te pytania co są na blogu?

Offline

 

#13 2011-01-25 12:37:49

asienka

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-20
Posty: 20

Re: Biomedyczne ....

. Rozwój prenatalny człowieka
Okres ten dzieli się na 3 odcinki czasowe, z których kazdy trwa po 3 miesiące
- faza jaja płodowego: trwa około tygodnia od zapłodnienia, składa się z 2 etapów:
* bruzdkowanie- zarodek, później zwany MOLURĄ wędruje wzdłóż jajowodu do jamy macicy
* powstanie blastocysty- pęcherzyk złożony z wielu komórek wypełnionych płynem. 5 dni po zapłodnieniu zarodek liczy około 1000 komórek. W końcowym etapie zarodek dociera do macicy. Wchodzi w kontakt w z błoną śluzową, wydziela enzymy, wszczepia się w jej błonę śluzową- następuje implantacja.
- faza zarodka: jajo przymocowuję się do scianki  macicy. Następuje proces GASTRULACJI- przemieszczenie się komórek w obrębie zarodka I wyodrębnienie listków zarodkowych. Nowe komórki ulegają namnażaniu I są organizowane w tkanki I narządky drogą INDUKCJI- prowadzi ona do zróżnicowania się komórek, przemieszczanie się komórek w ciele zarodka. Zaburzenia w działaniu genów prowadzą do powstania wad, tzw rozwojowych.

       W węzle zarodkowym komórki grupują się w 3 listki zarodkowe: ektoderme- powstaję układ nerwowy, gruczoły, włosy, paznokcie, elementy oka,ucha, szkliwo zębów; entoderme- układ pokarmowy, układ odechowy; mezoderme- skóra właściwa, tkanka łączna, układ moczowy, włokna mięśni, błona stawów, uklad krwionośny, limfatyczny.
      - faza płodowa:czas tworzenia się poszczególnych układów I narządów w trakcie rozwoju śródmacicznego.

. Diagnostyka prenatalna, rozpoznawanie nieprawidłowości anatomicznych, chromosomalnych (chromosomy) i metabolicznych u płodu. W niektórych przypadkach umożliwia podjęcie leczenia w życiu płodowym, daje także możliwość rozważenia przez rodziców decyzji o przerwaniu ciąży.
Metody badania polegają na badaniu płynu owodniowego, badaniu ultrasonograficznym i fetoskopii.

. MITOZA                                           
    zachodzi w komórkach somatycznych
    powstają dwie komórki potomne o takiej samej liczbie chromosomów
    ma charakter zachowawczy (liczba materiału genetycznego nie ulega zmianie)
    przechodzi 1 etap podziału komórkowego

MEJOZA
    zachodzi w komórkach rozrodczych (gametach)
    powstają gamety zawierające pojedyńczą liczbę chromosomów
    ma charakter redykcyjny (zmniejsza o połowę materiał genetyczny)
    przechodzi 2 etapy podziału komórkowego
    zachodzenie procesu crossing over



Znaczenie biologiczne mitozy:
Podział komórkowy, w którym powstają komórki identyczne pod względem informacji genetycznej może być wykorzystany:
-w procesie rozmnażania bezpłciowego wegetatywnego, np. podział komórki pierwotniaków                     - -w fazie wzrostu organizmu, kiedy to w szybkim tempie przybywa nowych komórek                                   -w procesie regeneracji, gdy organizm uzupełnia ubytki po zniszczonych komórkach komórkami nowymi
Mejoza zapewnia stałą liczbę chromosomów w kolejnych pokoleniach organizmów, które rozmnażają się płciowo. Choć jej miejsce w cyklach życiowych różnych grup organizmów jest odmienne, zapobiega podwajaniu informacji genetycznej w czasie łączenia komórek biorących udział w procesie płciowym.

Alkoholowy zespół płodowy (FAS) - zespół umysłowych i fizycznych zaburzeń, które mogą wyrażać się jako opóźnienie umysłowe, dysfunkcja mózgu, anomalie rozwojowe, zaburzenia w uczeniu się i zaburzenia psychologiczne. FAS jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym. Alkohol powoduje więcej szkód w rozwijającym się płodzie niż inne substancje łącznie z marihuaną, heroiną i kokainą. Efekty mogą być groźne lub średnio nasilone i wyrażają się obniżeniem IQ, zaburzeniami uwagi i zdolności uczenia się, aż do wad serca, dysfunkcji mózgu i śmierci włącznie. Wiele dzieci doświadcza poważnych zaburzeń zachowania i funkcjonowania społecznego, które trwają całe życie. Na świat przychodzi więcej dzieci z FAS, niż z zespołem Downa. Większość przypadków pozostaje nie zdiagnozowana lub zdiagnozowana niewłaściwie.

Ostatnio edytowany przez asienka (2011-01-25 15:25:29)

Offline

 

#14 2011-01-25 20:00:07

paulinka312

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-10
Posty: 25

Re: Biomedyczne ....

TYlko, że w tamtym roku Biomedyczne mieli z innym profesorem z Prelińskim, więc ten test nas nie dotyczy. Pozdrawiam

Offline

 

#15 2011-01-25 20:33:17

 maniaco

Użytkownik

Skąd: eg
Zarejestrowany: 2010-11-10
Posty: 59

Re: Biomedyczne ....

no wlasnie sie dowiedzialem ze nie mieli z kobieta troche zostalem wprowadzony w blad no ale coz totolotek odpada


---->>   Roberto ;-)

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.plwodomierze wrocław yorkshire terrier charakterystyka rasy materace janpol